رباتیک

ترویج فناوری و تکنولوژی رباتیک

رباتیک

ترویج فناوری و تکنولوژی رباتیک

اولین دانشجوی دکترای رباتیک اجتماعی در کشور

پنجشنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۱۲ ب.ظ

اولین دانشجوی دکترای کشور در حوزه رباتیک اجتماعی پس از 5 سال پژوهش مستمر در دانشگاه صنعتی شریف از پایان‌نامه خود دفاع کرد.


به گزارش وبلاگSpaceRobot ، به نقل از خبرگزاری ایسنا، علیرضا طاهری اولین دانشجوی دکتری کشور در حوزه میان رشته‌ای رباتیک اجتماعی، تحت حمایت و راهنمایی دکتر علی مقداری، دکتر حمیدرضا پوراعتماد و دکتر مینوعالمی، از پایان نامه خود تحت عنوان«مدلسازی، طراحی و بررسی تأثیر رباتهای انسان‌نما در درمان کودکان مبتلا به اوتیسم (درخودماندگی)» دفاع کرد.

این دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف در خصوص پژوهش‌های پنج ساله خود می‌گوید: بر اساس آمارهای موجود نرخ وقوع اختلالات اوتیستیک از دهه ۱۹۶۰ میلادی رو به افزایش است و در کشور ما نیز این مشکل وجود دارد.

این اختلالات با نارسایی‌های کیفی در تعاملات اجتماعی، مهارت ارتباطی و خلاقیت اجتماعی مشخص می‌شود و در سال‌های اخیر استفاده از ربات‌ها در تشخیص و درمان مبتلایان به اوتیسم در دنیا رشد چشمگیری داشته است و در این راستا با حمایت اساتید خود در دانشگاه صنعتی شریف و ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، موفق به انجام طرح خود با عنوان «طراحی و به‌کارگیری ربات‌های انسان‌نما به عنوان دستیار درمانگر در تشخیص و درمان بیماران مبتلا به اوتیسم» شدم.

وی هدف از این پروژه را به کارگیری عملی دو ربات انسان‌نما به عنوان دستیار درمانگر در ارتقای مهارت‌های اجتماعی و شناختی کودکان مبتلا به اوتیسم به عنوان یکی از نخستین گروه‌های به کارگیرنده این فناوری در ایران دانست و یادآور شد: برای رسیدن به این هدف سناریوها و بازی‌های آموزشی و درمانی متنوعی طراحی شد.

این دانشجوی دانشگاه شریف یادآور شد: مجموعه سناریوهای تدوین شده در چند قالب بر روی کودکان اوتیستیک پیاده‌سازی شد که می‌توان به بررسی مقبولیت ربات‌ها در میان کودکان و بررسی حضور آنها در بازی تقلیدهای حرکتی درشت و ریز، مقایسه تاثیر ربات‌ها بر یک جفت دوقلوی اوتیستیک یکی با عملکرد بالا و دیگری با عملکرد پایین، اثربخشی استفاده از ربات‌ها در افزایش مهارت‌های اجتماعی کودکان عملکرد بالا اشاره کرد.

مهندس طاهری افزود: نتایج به دست آمده نشان‌دهنده مقبولیت 70 درصدی ربات‌های مینا و نیما در نخستین تعامل کودکان اوتیستیک با آنها بوده است. پیشرفت هر دو گروه کودکان عملکرد بالا و پایین در زمینه مهارت‌های تقلیدی ریز و توجه اشتراکی در برنامه آموزش موسیقی از دیگر یافته‌های این پژوهش بوده است و همچنین ارتقاء و ماندگاری مهارت‌های اجتماعی کودکان عملکرد بالا و کاهش رفتارهای ناسازگارانه و شدت اوتیسم در کودک با عملکرد پایین بخش دیگری از مشاهدات از عملکرد کودکان شرکت کننده بود.

این دانش‌آموخته دانشگاه شریف در پایان ابراز امیدواری کرد، با این اقدام روند درمانی این بیماران در کشور سریع‌تر شده و هزینه‌های تحمیلی بر جامعه نیز کاهش پیدا می‌کند.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه شریف این پایان‌نامه با حمایت مالی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی کشور انجام شده است.


منبع:  isna.ir


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی