رباتیک

ترویج فناوری و تکنولوژی رباتیک

رباتیک

ترویج فناوری و تکنولوژی رباتیک

SpaceRobot store
SpaceRobot
رباتیک

وبلاگی برای ترویج فناوری و تکنولوژی رباتیک

ششمین کنفرانس بین المللی ایکرام

اسلاید شو

حرکت سطح نشین InSight به سمت مریخ

سه شنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۰۰ ق.ظ

 

دوسال پیش و زمانی که همه چیز برای پرتاب آماده بود ناگهان نقصی در سیستم اصلی " آزمایشگاه لرزه ای درونی" یا همان SEIS دیده شد که سبب شد ناسا توقف این ماموریت را تا اطلاع ثانوی اعلام کند.

ربات سطح نشین تحقیقاتی بصیرت بالاخره بعد از تاخیر دوساله، در 5 می 2018 به سمت سیاره سرخ پرتاب شد.

InSight

 

 

 

با ما همراه باشید تا مروری داشته باشیم بر عملیاتی که این ربات سطح نشین بر روی مریخ انجام خواهد داد...

 

 

 

 

این ربات سطح نشن با کمک راکت Atlas V-401 به و از پایگاه Vandenberg Air Force Base در کالیفرنیا به طرف مریخ پرتاب شد و هم اکنون در حال حرکت به سمت مریخ می باشد تا طبق برنامه های انجام شده در تاریخ 26 نوامبر 2018  (دوشنبه 5 آذر 1397) خود را برای فرود بر روی مریخ آمده کند تا روی سیاره سرخ آرام بگیرد این ربات در طول سفر خود از زمین به مریخ مسافت تقریبی 485 میلیون کیلومتر را طی خواهد کرد.

 

 

 

این ربات قرار است تا به مطالعه و بررسی ساختار پوسته، گوشته و هسته مریخ بپردازد، این برای اولین با است که یک ربات فضایی به طور دقیق به مطالعه فضای داخلی مریخ با کمک دادهای لرزه نگاری و زمین شناسی می پردازد.

ربات سطح نشین بصیرت قادر به اندازه گیری تحولات تکتونیکی و اثرات برخورد ضهاب سنگها در مریخ را دارد. قرار است پس از فرود بر روی مریخ این سطح نشین شروع به برش سطحی خاص و مشخص شده از مریخ کند تا با اندازه گیری نشانه های حیات مانند: زلزله ها، دمای درونی و رفلکس چگونگی تشکیل سیاره را بررسی کند.

InSight

این مطالعات نه تنها محدود به مریخ نمی باشد بلکه می توان از آن برای کشف راز چگونگی تشکیل زمین و خیلی از سیارات سنگی دیگر استفاده کرد.

لازم به ذکر است که این ربات بر اساس طرح سطح نشین فونیکس ناسا ساخته شده است، این ربات دارای بازوهایی است که تا شعاع 2.4 متر را می توانند پوشش دهند همچنین دوربینهای نصب شده بر روی بازو می توانند نماس سه بعدی و رنگی را از مکان فرود و محل ازمایش برای ما ارسال کنند.

بر روی این ربات سنسورهایی نظیر دما، رطوبت (آب و هوا) و میدان مغناطیسسی قرار گرفته است تا آزمایشگاه رباتیک را کامل تر کنند.

طول

6 متر

عرض

1.56 متر

عرشع ربات

83 تا 108 سانتی متر

طول بازوی رباتیک (در حالت باز)

2.4 متر

وزن کل

360 کیلوگرم

منبع تغذیه ربات

دو پنل خورشیدی با مساحت 2.2 متر برای هرکدام

ابزارهای علمی

SEIS, RISE Antenna, Temperature/Wide Sensors, HP3

 

 

 
در ویدئوی زیر نحوه شروع آزمایش توسط ربات بصیرت را مشاهده میکنید:
 

 

 
ویدئوی زیر نیز پلانهای مختلف برای فرود سطح نسین را معرفی میکند:
 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی